Ece Gokmenoglu-Seyma Erdal- Irmak Fermen__YapiKrediKulturSanat

YKY a2

 

Ekip ( Team Members) : Ece Gökmenoğlu – Irmak Fermen – Şeyma Erdal

Seçilen Bina( Building) : Yapı Kredi Kültür ve Sanat Merkezi

Üretimin İsmi (Project) : “Occupy_YKY”

 

Yapı Kredi Kültür ve Sanat Merkezi için üretilen bu senaryo temelini binanın geçirdiği değişimin çıkış noktasından almaktadır. Yenilenen halinde Yapı Kredi Kültür ve Sanat Merkezi’nin önündeki meydanla ilişkisi kuvvetlendirilmek için bu cephesi hafifletilmiş ve iç sirkülasyon görünür kılınmak istenmiştir. Yapıya bu yenilenmesindeki çıkış noktasından dolayı yöneltilen en temel sorulardan biri “ kamusallık” olmuştur. Güvenlik- erişim ve kamusal kullanım. Hafifletilmesi ve meydanla ilişkisinin kuvvetlendirilmesi öngörülen cephenin bunu sağlamaktaki yetersizliği ve beraberinde getirdiği güvenlik ilişkisi ile herkes tarafından meydanın bir parçası halinde ulaşılamaz bir durum yarattığı gözlemlenmiştir. Transparan cephe sayesinde görünür kılınan ve binanın yeni karakterini belirleyen sirkülasyon ancak belli aktiviteler doğrultusunda ve belli zamanlarda belli kitleler tarafından kontrollü bir şekilde kullanılmaktadır. Yenilenmesiyle yapılan bu değişikliğin sahip olduğu potansiyel istenildiği amaca yönelik bir çelişki ile karşımıza çıktığı görülmüştür.

Occupy_YKY (müdahale) : YKY’nin potansiyellerinin, sınırların olmadığı bir ütopyada nasıl kullanılabileceğini araştırmak. Yıkılan cepheyle tamamen istila edilen edilen YKY. Yapı içerisinde yaşanan kopmalar, katmanlaşmalar ve yapının özgürleşmesi.

The scenario created for Yapi Kredi Culture and Art Centre is based on its own reconstruction project principles by Teget Architectural Office. Main goal of this renewed version of Yapi Kredi Culture and Art Centre was reinforcing the dialogue between the square in front of the building and making the circulation visible from the street by opening the facade which is on he square side. Questioning the “ public use” occurs from this basic new-design prensiple. Security- accessibility and public use. It has been observed that this building is not succeed in approaching the goals of reinforcing the dialogue with the street and also especially with the “ security” problem it causes. Therefore it comes with the result of having a- barrier-like effect on the public use. Meanwhile the circulation which becomes visible by transparent facade and determines the character of the renewed building, can only be used by certain people and certain times of the days – occasionally, with the security control. novation conflicts with the potentials of the building.

Occupy_YKY: Searching the potentials of the Yapi Kredi Art Center in an unlimited utopia. Infestation of the building with the demolition of the glass front facade; breaks in the structure, stratifications and liberation of the building.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s